Lekcja otwarta z języka polskiego


Dnia 16.01.19r. odbyła się lekcja otwarta z języka polskiego w kl. VIII, na której gośćmi były panie: Elżbieta Krajewska – nauczyciel, Małgorzata Giermasińska – nauczyciel, Jagoda Kamionka – rodzic.

Zaraz na początku zajęć została stworzona przez uczniów definicja plotki, odszukano jednocześnie  synonimiczne wyrazy do rzeczownika obmowa.
Zajęcia miały na celu uświadomienie dzieciom negatywnych konsekwencji plotkowania i podkreślenie tego, że każdy człowiek powinien być odpowiedzialny za słowa, które wypowiada. Ósmoklasiści pracowali na lekcji metodami aktywizującymi, tj. burza mózgów, głuchy telefon, kulturalna dyskusja z mądrymi, konstruktywnymi argumentami.


W czasie lekcji rozwijane były kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna.
Najwięcej emocji wzbudziła zabawa – w czasie której uczniowie sami stworzyli plotkę na temat J. Ch. Andersena. Jego skomplikowane losy opowiadało pięcioro uczestników gry, a w wersji ostatecznej zupełnie różniły się one od tego, jakie dane podawała pierwsza osoba.

Równie ciekawa okazała się zabawa z papierowym ludzikiem, na którym pod wpływem celowego obrażania powstawały „rany”, które mimo przeprosin, nigdy się nie zabliźnią. Powstawanie i rozprzestrzenianie się plotki jest więc zjawiskiem niezwykle negatywnym i przynosi fatalne skutki!

Ostatnim ogniwem lekcji była próba znalezienia rozwiązania jak reagować na plotki  innych i jak definitywnie można je przerwać.  Uczniowie stwierdzili, że przekazywanie zmyślonych, wyolbrzymionych informacji o osobie lub sytuacji jest działaniem mocno krzywdzącym drugiego człowieka. Lekcja otwarta była wartościowa nie tylko ze względu na zastosowanie bajkoterapii, a również doskonale wpisała się w realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły.

 


Opracowała: Agnieszka Kowal