Bezpiecznie korzystam z mediów cyfrowych – prezentacja dla rodziców uczniów klas I,II i III


Program profilaktyczny „DZIECI W SIECI/DZIECI OFFLINE”, który jest prowadzony od marca w naszej szkole w klasach I-III, ma pomóc nauczyć naszych uczniów i rodziców bycia ze sobą poza siecią. To ważne, żeby działania edukacyjne w zakresie korzystania z mediów cyfrowych, jakie podejmuje szkoła, były wspierane przez postawy rodziców. Nie zmienimy szkoły bez wsparcia rodziców. Dlatego 22 maja odbyło się spotkanie z rodzicami, połączone z prezentacją multimedialną.

Autorki programu, a zarazem wychowawcy klas I, II i III, zaprezentowały zebranym rodzicom sposoby mądrego korzystania przez ich pociechy z mediów cyfrowych. Na co dzień pracują z dziećmi wykorzystując na zajęciach materiały i pomoce dydaktyczne Fonolandii.
Fonolandia to projekt edukacyjny dotyczący odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych. Powstał na bazie najnowszych wyników badań dotyczących fonoholizmu, nadużywania smartfonów oraz cyberprzemocy.

Jak wszystkim wiadomo, trudno sobie wyobrazić współczesny świat bez telefonów komórkowych, smartfonów, tabletów, komputerów czy internetu. Media cyfrowe i urządzenia mobilne są obecne w naszym codziennym życiu. Jeśli wykorzystujemy je świadomie i odpowiedzialnie, pomagają nam w pracy i nauce, dostarczają informacji i rozrywki oraz służą do komunikacji. Używane w niewłaściwy sposób, mogą się stać realnym zagrożeniem, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.

Nieznane niektórym słowo FONOHOLIZM – jest określeniem rodzaju zaburzeń w postaci nałogowego używania telefonu komórkowego. Mówimy o nim wówczas, gdy nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować bez swojego smartfona, najczęściej mającego dostęp do Internetu. Telefon komórkowy jest włączony 24 godziny na dobę, a gdy śpimy, jest w zasięgu ręki. Cały czas sprawdzamy, czy nie ma jakiegoś powiadomienia. Nie mogąc odebrać telefonu, czujemy niepokój, rozdrażnienie. Fonoholizm zdawać by się mogło zagraża jedynie dzieciom i młodzieży, jednakże co do istoty dotykać on może osób w różnym wieku.

     

Zaprezentowano zgromadzonym sposoby pracy z programem, Krótki Poradnik dla Rodziców, a w nim: DEKALOG POZOSTAWANIA OFFLINE oraz skrótowe, aczkolwiek bardzo istotne wyniki badań prowadzonych przez Fundację Dbam o Mój Z@sięg (na czele której stoi dr Maciej Dębski, socjolog problemów społecznych) z dziećmi i młodzieżą w wieku 12-18 lat.

Pomimo iż Internet jest bardzo potrzebny w życiu a odpowiednio dobrane w nim treści mogą mieć pozytywny wpływ na dziecko, to zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń elektronicznych może być dla nich szkodliwe.

W jaki sposób znaleźć pozytywne treści w internecie? Jak odpowiednio zabezpieczyć tablet, czy smartfon przed udostępnieniem go dziecku? (np. „Kontrola Rodzicielska”, „Ograniczenia”, „Moja Rodzina”, „Filtr Rodzinny/Filtr klasyfikacji gier”). Co robić i jak reagować, kiedy korzystanie przez dzieci z urządzeń dotykowych budzi nasz niepokój? Jakie są niepokojące objawy i do kogo się zwrócić o pomoc? Jak stawiać dziecku granice i jak mu towarzyszyć w emocjach oraz jak aktywnie spędzać z nim czas? – Odpowiedzi na te i inne pytania można było usłyszeć na spotkaniu.

Badania prowadzone przez Fundację Dbam o Mój Z@sięg wskazują, że kluczową rolę w procesie wychowania do używania nowych technologii odgrywają rodzice.

Porady dla rodziców, aby ograniczyć ryzyko fonoholizmu wśród dzieci:

  1. Wchodź w świat mediów wspólnie z dzieckiem.
  2. Uwzględnij proces naśladowania.
  3. Twórz domowe zasady używania mediów cyfrowych.
  4. Stosuj szeroki wachlarza nagród, nie karz jedynie poprzez zabranianie używania internetu.
  5. Stawiaj granice.
  6. Wzbudzaj ciekawość świata, nie pozwól, aby twoje dziecko się nudziło.
  7. Spędzaj kreatywnie czas wolny.
  8. Przytulaj i mów, że kochasz.
  9. Dbaj o well-being, czyli równowagę psychiczną między światem cyfrowym i realnym; nie pozwól, aby jedynym dostępnym dla dziecka światem był świat online.
  10. Twórz kulturę offline.

Dziękujemy przybyłym Rodzicom za spotkanie. Zachęcamy do zapoznania się szerzej z tym tematem korzystając z podanych poniżej linków, nie zapominając jednak, że CZAS SPĘDZONY WSPÓLNIE Z DZIECKIEM, W BLISKOSCI NIGDY NIE JEST CZASEM STRACONYM.

Pomocne strony internetowe: https://www.fonolandia.edu.pl/, http://mamatatatablet.pl/, https://dbamomojzasieg.com, https://fdds.pl/problem/bezpieczenstwo-dzieci-online/, https://domowykodeks.pl/, http://pl.sheeplive.eu/, https://dbamomojzasieg.com/jakie-czynniki-sprawiaja-ze-dzieci-i-mlodziez-nadmiernie-przywiazuja-sie-do-smartfonow/, Kreskówki z serii „321 Internet”, https://www.klubrodzica.com/moich-czasow-czyli-zapomniane-gry-zabawy-ktorych-warto-nauczyc-swoje-dzieci?fbclid=IwAR0qjzEK6KwxT2_Zi8FlJNxoEKUP9t7iJkLiT78NnqceTe0RUOB2npxh-bc,

Można korzystać z możliwości rozmowy z konsultantem Rodziców i nauczycieli w Sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100.

 


Opracowała: Marzenna Hrostek