Informujemy, że z dniam 31 grudnia 2012 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r., poz. 1407), na mocy której wprowadzono szereg ułatwień w realizacji obowiązku meldunkowego obejmującego m.in.:
- zniesienie obowiązku zameldowania obywateli polskich, obywateli UE na pobyt czasowy nie przekraczający trzech miesięcy,
- likwidację obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów,
- wprowadzenie możliwości dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika,
- wprowadzenie możliwości automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu,
- wydłużenie terminu na realizację obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni,
- zniesienie sankcji karnych za niedopełnienie obowiązku meldunkowego,
- odstąpienie od konieczności zgłaszania przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego,
- wydłużenie okresów wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy.
Ważnym ułatwieniem jest więc możliwość dokonania zameldowania w nowym miejscu pobytu stałego bez konieczności stawienia się w organie gminy dotychczasowego miejsca pobytu w celu dokonania wymeldowania. Wymeldowania dokonuje za osobę organ gminy.
Wtedy należy wypełnić stosowny formularz "zgłoszenie pobytu stałego" lub "zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące" wskazując adres dotychczasowego miejsca pobytu, z którego ma nastąpić wymeldowanie. Czynności tych dokonujemy w nowym miejscu pobytu osoby.
Zameldowanie w lokalu służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w tym lokalu.