Październik to miesiąc, który na całym świecie jest poświęcony AAC. „A co to takiego?" - może ktoś zapyta. AAC, czyli alternative and augmentativecommunication, oznacza komunikację zastępczą (alterntivecommunication) i wspomagającą (augmentativecommunication). Obecnie terminu AAC w Polsce używa się coraz powszechniej.
Użytkownikami AAC są osoby, które z różnych względów nie są w stanie posługiwać się mową dźwiękową lub nie są w stanie posługiwać się nią w sposób efektywny, w stopniu zrozumiałym dla otoczenia (m.in. osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, głuchoniewidome). Dla ludzi, którzy nie mogą posługiwać się mową, powstały alternatywne metody porozumiewania się, oparte na gestach i symbolach graficznych.
Komunikowanie się z innymi ludźmi jest jedną z podstawowych potrzeb psychicznych człowieka. Umiejętność porozumiewania się wpływa na rozwój emocjonalny i społeczny. Osoba, która ma poważne deficyty w porozumiewaniu się za pomocą mowy, może przeżywać wiele negatywnych emocji. Jeśli nie może, w sposób zrozumiały dla innych, wyrazić swoich potrzeb i przeżyć, przeżywa często frustrację, a nawet wycofuje się z kontaktów z innym ludźmi. Wyraźnie widać to u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, które mają problemy z porozumiewaniem. Dla wielu z nich jedyną formą zakomunikowania swoich potrzeb jest krzyk, płacz, a nawet autoagresja.
W Szkole Specjalnej w Pionkach pracujemy głównie z dziećmi niemówiącymi oraz z dziećmi z zaburzeniami mowy. Do dyspozycji dzieci oraz rodziców jest wykształcona kadra nauczycieli oraz specjalistów pracująca z dzieckiem na zajęciach indywidualnych oraz w grupie tj. pedagodzy specjalni, logopedzi, neurologopedzi, tyflopedagodzy, surdopedagodzy. Wykorzystujemy najnowsze metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Od kilku lat współpracujemy z dr Magdaleną Grycman, tworząc indywidualne systemy komunikacyjne dla dzieci oraz wykorzystując najnowszą technologie.
Dodatkowo w systemie komunikacyjnym stosujemy szereg różnorodnych pomocy komunikacyjnych tj. plany dnia, plany aktywności, tablice tematyczne oraz sytuacyjne. Bardzo pomocne i niezwykle ciekawe dla odbiorców AAC są pomoce wysokiej technologii, tj. komunikatory Big mack, Step-by-step, photo albumy, tablety, ekrany dotykowe.
Musimy pamiętać o tym, że alternatywna/wspomagająca metoda komunikacji, którą wybierzemy na początku, nie będzie idealna na zawsze. Umiejętności, możliwości i preferencje dziecka będą się zmieniać z czasem. Inne pomoce będą potrzebne dziecku, które przebywa jedynie w domu, inne będą potrzebne, kiedy dziecko zacznie chodzić do przedszkola, jeszcze inne, kiedy zacznie uczestniczyć w dodatkowych zajęciach, np. rehabilitacji, czy edukacji.
Kadra szkoły zachęca każdego rodzica, który martwi się o nieprawidłowy rozwój swojego dziecka do przyjścia na konsultacje ze specjalistami w budynku szkoły specjalnej. Pani Beata Sobol, koordynator Wczesnego Wspomagania Rozwoju dziecka, udzieli niezbędnych wskazówek i pokieruje w dalszym działaniu, aby jak najpełniej pomóc w rozwoju Państwa dziecka.
Za pomocą zdjęć prezentujemy pracę naszych uczniów z terapeutami. Chcemy Państwu pokazać, w jaki sposób dzieci niemówiące oraz z zaburzeniami mowy nawiązują kontakt z drugą osobą i mogą czynnie uczestniczyć w życiu społecznym, środowisku szkolnym oraz domowym.