31.01.2017 podczas uroczystej gali w siedzibie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich na ulicy Foksal w Warszawie rozstrzygnięty został doroczny konkurs o Nagrody za najlepsze prace w polskiej prasie, radiu i telewizji opublikowane i wyemitowane w okresie od 1 października 2015 r. do 30 września 2016 r.
W kategorii publikacji o problemach i wydarzeniach na świecie (Nagroda im. Kazimierza Dziewanowskiego) został wyróżniony przez Jury reportaż Wojciecha Pestki „Petro Samozwaniec. Strażnik prezydenckiego pałacu." (Odra, grudzień 2015 r.).
Nagrodzony tekst pochodzi z cyklu autorskich reportaży z Ukrainy drukowanych w 2015 r. przez wrocławską „Odrę". Znalazły się w nim między innymi teksty „Na Wschodzie (Ukrainy) bez zmian" o II kompanii 24 Batalionu Obrony Terytorialnej „Ajdar" (maj), „Słitfocia ze śmiercią w tle" dotyczący obrońców łuhańskiego lotniska (wrzesień) czy „Sny Braci Karamazow" o ukraińskim milionerze Wiaczesławie Konstantynowskim, który sprzedał swojego rolls - royce'a i jako ochotnik ruszył na front wschodni (listopad).
Wyróżniony reportaż pokazuje Ukrainę „po Majdanie" i jest próbą analizy procesów zachodzących w świadomości społecznej jej mieszkańców, poszukujących swego miejsca w nowej rzeczywistości.
Petro Olejnik, samozwańczy strażnik Meżyhiria - położonej w pobliżu Kijowa rezydencji byłego prezydenta podejmuje samotną walkę z szabrownikami i politycznymi ugrupowaniami zmierzającymi do przejęcia opuszczonych obiektów. Jego relacja staje się pretekstem do pokazania nadużyć władzy w czasach rządów Janukowycza: manipulacji i pospolitych oszustw związanych z przejęciem gruntów i budową obiektów. Pilnie strzeżona i otoczona ośmiometrowym płotem, urządzona z bizantyjskim przepychem siedziba byłego prezydenta powstała na miejscu monastyru Przemienienia Pańskiego nad tak zwanym „kijowskim morzem", czyli sztucznym zbiornikiem na Dnieprze.
„Dorastanie" do odpowiedzialności za swój kraj, kształtowanie się świadomości uczestnika Majdanu, pozbawionego wykształcenia „chłopaka" ze Lwowa, jest głównym przesłaniem nagrodzonego reportażu.